Direktlänk till inlägg 26 augusti 2010

Är jag rasist.?

Av Johan - 26 augusti 2010 14:43

Är jag rasist för att jag bryr mig om mina nära i första hand, för att jag är rädd om det unika med mitt hemland och saker som friheten, tryggheten, välförden och det som våra tjuriga arbetare kämpat för i generationer och som byggt det som är trygga Sverige idag.?

Är jag rasist för att jag inte välkomnar kriminella invandrare, jag gillar inte svenska kriminella heller men där har vi alla, samhället och krimunalvården ett ansvar, vi får helt enkelt städa ut i våra egna led, men jag vill inte ta ansvar för andra länders kriminella på drift i Sverige.?

Är jag rasist för att jag inte vill betala fängelseplatser åt de nysvenskar vars enda mål är att göra vålds och narkotikabrott, då har man förbrukat sin chans att bo här, pengarna kan gå till våra gamla som har det sämre på ålderdomshemmet.?


Är jag rasist för att jag tycker man ska få jobb på samma villkor oavsett bakgrund, ej kvoteras in på arbetsmarnaden.?

Är jag rasist för att jag vill se egenansvar.?

Är jag rasist för att jag vill se tacksamhet från nysvenskar i form av engagemang, ödmjukhet över att någon bryr sig, att sköta sig och att man vill anpassar sig.?


Är jag rasist för att jag är för assimilering istället för integration.?

Är jag rasist för att jag tycker man får anstränga sig lite extra om man får motgångar oavsett bakgrund.?

Är jag rasist för att jag tycker att svenska språkkunskaper ger frihet och att det ska prioriteras för nysvenskar, förutsättningen för frihet och ett jobb är att man kan språket.?

Är jag rasist för att jag ställer samma krav på att vara skötsam vare sig man är invandrare, svensk, stadsbor eller lantis, lågutbildad som högutbildad.?


Tycker du jag är rasist.?

Jag kallas nämligen för rasist.!


Jag kallas rasist trots att jag har kompisar från både Indien, Fd. Jugoslavien och Ungern.

Jag kallas rasist trots att jag skänker kläder och pengar till fattiga och äter både pizza och sushi.

Jag kallas rasist trots att jag dricker med min jugoslaviske granne på helgen.

Jag kallas rasist trots att jag kan skilja på individen och gruppen.

Jag kallas rasist trots att jag förnekar era påhopp.

Jag kallas rasist trots att jag försöker förklara.


Tycker du att jag är rasist.?

Det tycker inte jag.!

 
 
Ingen bild

Syster

27 augusti 2010 09:54

Är jag rasist för att jag inte gillar särbehandling i skolan, maten, gympan och vår nationalsång på skolavslutning??? Om det är att vara rasist då står jag för det!!!!

 
s

s

27 augusti 2010 10:02

Du är ingen rasist och det är klart som korvspad!
Jag beundrar att du tar upp detta ämne som så ofta misstolkas (medvetet?) och snedvrids av vissa människor. Det ska inte behöva vara så jävla laddat som det så ofta är.
Det är egentligen självklarheter.
Vänd på steken och titta hur andra länders regler ser ut och du möter genast hårdare regler och krav.
Såg i en kvällstidning för inte så länge sedan om en ung nysvensk som blev tillfrågad om hans framtida liv som pensionär i Sverige? Svaret var att han inte hade några planer på att stanna kvar här då. Jag blev lite brydd av det svaret....
Hoppas fler läsare kommenterar på detta inlägg då det är ett lock som behöver slås av för att vädra ur den unkna luften!
Jag jobbar hellre med en engagerad invandrare än med en oengagerad svensk. Både svenskar och invandrare måste ändra inställning tror jag...
Fridens liljor!

http://maskrosflickan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bettan

27 augusti 2010 10:08

Är påven katolik??

 
Ingen bild

Annanas

27 augusti 2010 10:33

Tycker diskussionen känns både tråkig och förlegad, varför detta ständiga tjat om invandrare och rasism? Dom flesta skulle väl aldrig säga sej vara rasist samtidigt som dom i nästa sekund kommer med helt sanslösa,enligt mej,rasistiska påhopp åt höger å vänster.Folk kommer aldrig sluta ha synpunkter på vad man säger, så är de bara. Vill folk kalla dej rasist, så låt dom.
De viktiga är ju att du själv vet vart du står och sen står för de! Med tanke på ditt "jag gör vad faan jag vill" -inlägg tycker jag de är konstigt att du ens orkar bry dej,de tar ju så otroligt mycket energi som skulle läggas på nåt annat så mycke viktigare..

Johan

27 augusti 2010 10:46

Jag förundras över all dubbelmoral, varför inte folk kan tänka själv. Skrev detta inlägg för att folk ska tänka till, och det tar inte mycket kraft, jag lovar. Jag vet mycket väl var jag står. Bloggen är en mix av reflektioner, tankar, provokationer och inte nödvändigtvis mina åsikter. Men det är kul att du orkar kommentera, då har jag ju lyckats...:-)

 
Tobias

Tobias

27 augusti 2010 15:30

Om du är främlingsfientlig mot alla ickesvenskar kan du kallas rasist ja.

http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se

Johan

27 augusti 2010 15:38

Främlingsfientlighet och rasism är två olika saker. Frågan är om åsikterna i mitt inlägg är rasistiska.

 
jennie

jennie

27 augusti 2010 18:01

jag länkar till ditt inlägg johan. jag håller med dig. väl skrivet!

http://www.lbb.blogg.se

Johan

27 augusti 2010 21:28

Ja, gör det Jennie. Tack för din kommentar.!

 
sus

sus

27 augusti 2010 18:24

Hmmmm, okej jag tänker till :) Jag klassar inte ditt inlägg som ett rasistiskt inlägg...Tror nog att många tänker i dina banor, men få törs stå för de. Håller med dig fullständigt i de där med kriminalitet å invandrare, obs, jag säger nu inte att alla invandrare e kriminella, men dom som är det tycker jag ska utvisas från landet, och det står jag för.

http://dusisus.bloggplatsen.se

Johan

27 augusti 2010 21:27

Självklart är inte alla invandrare kriminella, men 70% av de som sitter för vålds och narkotikabrott har utländsk härkommst. Allt enligt Leif GW Persson, och han bör ju veta.

 
Felicia(L)

Felicia(L)

27 augusti 2010 18:29

Långt ifrån ordet rastist!

http://www.varannanvecka.bloggplatsen.se

 
Mimmi

Mimmi

27 augusti 2010 22:16

Jo jag upplever nog att du har en del rasistiska drag i dina funderingar. Jag ser inte dom gränser som du ser, mitt land och ditt.... Livet har en större mening än så, länner jag!

http://sarnklint.bloggplatsen.se

Johan

27 augusti 2010 22:20

Du blandar inte ihop nationalism och rasism nu tror du.?

 
Mimmi

Mimmi

29 augusti 2010 12:27

Jag blandar inte ihop någonting. Jag uttrycker varför jag upplever att du "i min uppfattning" tenderar att tänka i rasistiska banor. Allt i din text ovan handlar om "vi och dom" och jag har inte det tänket.
Så är jag inte heller rasist i någon form!!

http://sarnklint.bloggplatsen.se

Johan

29 augusti 2010 18:40

Men för att jag gillar "mitt" land så betyder det ju inte att jag inte gillar andra människor. Jag kan ju gilla köttbullar utan att tycka illa om annan mat...eller? Vi kanske har olika defenition på rasism, nationalism och ser retoriken på olika sätt.

 
cicci

cicci

14 september 2010 10:37

Kunde inte skrivit de bättre!!! De är fan funderingar man får för va man tycker o står för. Om det nu anses vara rasist, då kan vi ta varann i näven då ;)

http://www.qdela.se

 
Anniiz

Anniiz

14 september 2010 11:20

Tyvärr är det ju så nu för tiden att bara man har en t-shirt som det står Sverige på så e man razist enligt folket. Men de utländska som kommer och har sina länder skrivna på kläder eller tattuerade med deras fanor osv det är inget konstigt alls... Vi kan inte göra mycket åt det men vi kan stå för VAD VI tycker. Kanske någon där ute fattar någon gång att man inte måste va razze bara för att man säger som man tycker om vissa saker. Så länge man inte sitter och skriver förnedrande saker om det utländska folket. Och det tycker jag absolut INTE att du har gjort.

http://anniiz.bloggplatsen.se

 
Tessan

Tessan

8 oktober 2010 20:45

Som mina egna tankar och jag är verkligen inte rasist. Och det som du skrev talar sitt tydliga språk.. alla måste anpassa sig efter de land man flyttar till, oavsett varifrån man kommer. Så än en gång, BRA skrivet o härligt att du tog steget :0).

En bra blogg!!

KRAM

http://mittlivmedfoto.bloggagratis.se

Johan

8 oktober 2010 20:55

Tack..kul att du hittade till lite äldre inlägg..

 
Ewa

Ewa

9 oktober 2010 12:20

Jag tycker som du och jag anser inte att jag är rasist.

Det gäller att komma ihåg att alla de folkgrupper som vi kan vara rasistiska emot förmodligen är rasistiska gentemot oss. Rasism finns inom alla folkgrupper och inte bara hos oss vitingar vilket verkar vara den allmänna uppfattningen.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Danne

Danne

12 oktober 2010 13:51

Bra skrivet!

http://danneking.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards