Alla inlägg den 17 augusti 2010

Av Johan - 17 augusti 2010 22:04

   

Oj vad jag fick mycket reaktioner på inlägget om vargjakten. Här kommer del två som jag nämnde i förra inlägget.


Nu till det som jag kallade del II i förra inlägget. Det sköts nämligen 11 vargar ytterligare i vintras. På en djurpark i Skåne.! Jo, det är sant. Först trodde jag det var ett skämt. Herre gud, detta höll ju våran kung, Gustav V på med vid sekelskiftet. Men tyvärr, skämtet var en sanning.


Man hävdade att vargar hade rymt från sitt hägn och detta var oacceptabelt, vilket jag till fullo håller med om. Men att mörda de stackars vargarna som bara följer sin instinkt är sjukare än att drabbas av svininfluensan. Varför inte be om hjälp att göra ordentliga hägn. Samt att inte placera bytesdjur i hägnet bredvid. Det är ju som att låsa in en flaska renat i barskåpet hos en alkoholist. Hade man skjutit de vargar som rymt och sedan åtgärdat problemet med stängslet hade det bara varit en smärre katastrof.

Men att man som nu "råkade" skjuta alfahonan, dvs. ledarhonan som styr flocken. Detta hade man tydligen ingen koll på, inkompetent i min mening. Detta fick till följd att resten av flocken fick hybris och irrade oroliga omkring och var stressade. Vad gör djurparksledningen då.? Jo, de tänker vad göra nu. Jo vi skjuter HELA flocken om resterande djur också. Hur fan tänker man då.? När man får frågan på presskonferensen varför man inte sövde vargarna och flyttade dem så fick man till svar att det blåste. Hallå.! Blåser det i Skåne.? Jag vet inte vad du tänker bästa läsare men jag hoppas du står på vargens sida så vi kan ha ett bra bestånd om några år. Kanske som förr då det fanns många sätereri i Småland som levde på vargjakt. Utan att utrota den. Det var det om vargen....
Tack för mig..

Ovido - Quiz & Flashcards