Alla inlägg under januari 2011

Av Johan - 14 januari 2011 08:32

Allt man gör, gör man för sin egen skull. Alla är egoister.!

Oj, vad du blev provocerad nu. Men innan jag fortsätter ska jag göra klart för dig ännu en gång, att det som jag skriver i mina inlägg inte nödvändigtvis är mina åsikter utan lika ofta frågeställningar för att öppna upp ditt tänkande så du hamnar utanför gängse ramar. Helt enkelt att få dig att förstå att allt kanske inte är som det ser ut eller låter.


Har som sagt funderat på det här med egoism. Man hör ofta, i negativ melodi, att den och den är så egoistisk och självisk och undertonen är att det är negativt. Men när jag funderat lite på det här så slår tanken mig att vi alla kanske är fullblodsegoister. Kan det vara så.? Jag förstår om du protesterar vilt på detta något provocerande påstående. Men vad jag menar är, att allt vi gör och säger gör vi för vår egen skull. Du tänker inte på det men om du hjälper grannen att starta bilen på morgonen så gör du ju inte det enbart för att vara snäll, du vill bara uppfattas som snäll. du gör det för att du får en egen, inre tillfredställelse. Du gör helt enkelt snälla saker för att tillfredsställa dig själv, alltså är du egoist.?


En annan orsak till att göra vissa handlingar som kan upplevas som goda kanske kan vara för att du vill undvika konflikter eller att inte själv hamna i besvärliga situationer. Man hjälper grannar, föreningar etc för att undvika en viss situation och samtidigt upplevs man som engagerad och snäll. Alltså tillgodoser man sitt ego. Tänk på vad du gjort för goda gärningar senaste tiden och ransaka dig själv, är du ego eller kan det faktiskt vara så att du bara är genuint snäll.?


Tack för mig....hey.

Av Johan - 8 januari 2011 12:35

I vilken situation blir du som mest uppretad.?

Varför tror du att småsaker, jo det är småsaker i det stora hela, stör dig så otroligt mycket att du lägger mer energi på att bli rasande över småsaker än du blir av djurplågeri, orättvisor och Mona Sahlin. För visst är det så att få saker kan framkalla så mycket ilska i förhållande till företeelsen som en ostädad tvättstuga, grannar som inte sköter sig enligt ditt sätt att se det, eller alla dessa idioter (enligt dig) som vistas i trafiken.


Vad gör du då åt din ilska som får dig att nästan koka över, bli röd som en tomat i ansiktet och som får en blick som kan skära genom stål eller helst döda den idioten som inte bländade av till halvljus när han eller hon mötte dig med bilen.? Jo troligtvis svär du en lång ramsa och visar fingret, och då är det inte tummen upp jag syftar på. Du beklagar dig för ditt resesällskap och framhäver din egen förträfflighet som bilförare. I tvättstugan sätter du troligen upp en anonym lapp med en bestämd, ibland kanske rent hotfull text som beskriver regelverket i den gemensamma tvättstugan, eller kanske en detaljerad konsekvensbeskrivning av vad som kan hända personen i fråga om företeelsen återupprepas. Har du en granne som stör ringer du troligen störningsjouren anonymt eller din hyresvärd och beskriver din hemska granne.

Hur gör du.?

Tack för mig...hey

Av Johan - 3 januari 2011 14:17

Jag är så grymt imponerad av alla dessa elitidrottare som vägrar lägga av, trots att de har en för sin idrottsgren ovanligt hög ålder. Hur ofta hör man inte att "han borde lägga av han är ju snart 40" oavsett hur duktiga de är. Att lägga av bara för att man är "gammal" tycker jag inte är nåt man ska göra. Däremot är ju ofta kroppen sliten och motivationen sviktar när man tillhört världseliten i 20 år.


Det finns några fenomen inom idrotten som jag är extra imponerad av. En av dessa är Chris Chellios, hockeyspelare. Han spelade 27 år i NHL.! Värdens bästa och tuffaste hockeyliga 1983-2010. Han var 48 år när han lade av. Som 44 åring 2006 var han uttagen i till USA:s OS lag i Turin. Han var med och vann Stanley Cup som 46 åring 2008. Han spelade 1876 NHL-matcher och gjorde 907 målgivande passningar.


En annan idrottare som imponerar på mig är Marlene Ottey. Hon var med i OS 1980, 20 år gammal och vann brons på 200m. I OS i Sidney 2000 som 40 åring kom hon 4:a på 100m. Hon tävlar sedan 2002 för Slovenien, detta pga att hon kände att Jamaica tyckte hon var för gammal för att tävla för dem. 2006 deltog hon som 46 åring i EM och sprang 100m. Hon satsar nu för fullt för att ta en plats i Sloveniens staffet OS-lag till London 2012. Då fyller hon 52 år. Det ni..


Eller vad sägs om Igor Larionov som lade av 44 år gammal eller Lars Frölander som simmar i världseliten som 36 åring, och satsar mot OS 2012. Peter Shilton slutade 48 år gammal. Dominim Hasek har kontrakt med Spartak Moskva till 2011, då fyller han 46 år.


Det finns många "gamla" idrottare som borde nämnas och som alla har gjort stora prestationer.

Tack för mig...hey

Ovido - Quiz & Flashcards