Direktlänk till inlägg 3 januari 2011

Dessa fantastiska idrottare

Av Johan - 3 januari 2011 14:17

Jag är så grymt imponerad av alla dessa elitidrottare som vägrar lägga av, trots att de har en för sin idrottsgren ovanligt hög ålder. Hur ofta hör man inte att "han borde lägga av han är ju snart 40" oavsett hur duktiga de är. Att lägga av bara för att man är "gammal" tycker jag inte är nåt man ska göra. Däremot är ju ofta kroppen sliten och motivationen sviktar när man tillhört världseliten i 20 år.


Det finns några fenomen inom idrotten som jag är extra imponerad av. En av dessa är Chris Chellios, hockeyspelare. Han spelade 27 år i NHL.! Värdens bästa och tuffaste hockeyliga 1983-2010. Han var 48 år när han lade av. Som 44 åring 2006 var han uttagen i till USA:s OS lag i Turin. Han var med och vann Stanley Cup som 46 åring 2008. Han spelade 1876 NHL-matcher och gjorde 907 målgivande passningar.


En annan idrottare som imponerar på mig är Marlene Ottey. Hon var med i OS 1980, 20 år gammal och vann brons på 200m. I OS i Sidney 2000 som 40 åring kom hon 4:a på 100m. Hon tävlar sedan 2002 för Slovenien, detta pga att hon kände att Jamaica tyckte hon var för gammal för att tävla för dem. 2006 deltog hon som 46 åring i EM och sprang 100m. Hon satsar nu för fullt för att ta en plats i Sloveniens staffet OS-lag till London 2012. Då fyller hon 52 år. Det ni..


Eller vad sägs om Igor Larionov som lade av 44 år gammal eller Lars Frölander som simmar i världseliten som 36 åring, och satsar mot OS 2012. Peter Shilton slutade 48 år gammal. Dominim Hasek har kontrakt med Spartak Moskva till 2011, då fyller han 46 år.


Det finns många "gamla" idrottare som borde nämnas och som alla har gjort stora prestationer.

Tack för mig...hey

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards