Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Alla är egoister..eller?

Av Johan - 14 januari 2011 08:32

Allt man gör, gör man för sin egen skull. Alla är egoister.!

Oj, vad du blev provocerad nu. Men innan jag fortsätter ska jag göra klart för dig ännu en gång, att det som jag skriver i mina inlägg inte nödvändigtvis är mina åsikter utan lika ofta frågeställningar för att öppna upp ditt tänkande så du hamnar utanför gängse ramar. Helt enkelt att få dig att förstå att allt kanske inte är som det ser ut eller låter.


Har som sagt funderat på det här med egoism. Man hör ofta, i negativ melodi, att den och den är så egoistisk och självisk och undertonen är att det är negativt. Men när jag funderat lite på det här så slår tanken mig att vi alla kanske är fullblodsegoister. Kan det vara så.? Jag förstår om du protesterar vilt på detta något provocerande påstående. Men vad jag menar är, att allt vi gör och säger gör vi för vår egen skull. Du tänker inte på det men om du hjälper grannen att starta bilen på morgonen så gör du ju inte det enbart för att vara snäll, du vill bara uppfattas som snäll. du gör det för att du får en egen, inre tillfredställelse. Du gör helt enkelt snälla saker för att tillfredsställa dig själv, alltså är du egoist.?


En annan orsak till att göra vissa handlingar som kan upplevas som goda kanske kan vara för att du vill undvika konflikter eller att inte själv hamna i besvärliga situationer. Man hjälper grannar, föreningar etc för att undvika en viss situation och samtidigt upplevs man som engagerad och snäll. Alltså tillgodoser man sitt ego. Tänk på vad du gjort för goda gärningar senaste tiden och ransaka dig själv, är du ego eller kan det faktiskt vara så att du bara är genuint snäll.?


Tack för mig....hey.

 
 
jennie

jennie

14 januari 2011 12:00

jag tycker att det är synd att egoism bara uppfattas som negativt. tycker att det kan vara riktigt postitivt i lagom dos.

http://www.lbb.blogg.se

Johan

14 januari 2011 14:24

Egoism som inte bygger på andras (som är i närområdet) bekostnad anses ju fantastiskt i USA tex. Då kallas det "the Amerikan dream" något alla deras idrottare vill uppnå. Men att sko sig på andra är inte ok, fast alla gör det. Komplicerat det där. Detta med jantelagen och dess komplex som råder, främst i europa, är ju dubbelmoral så det skriker om det. Och vi svenskar verkar tro at det är ett svenskt fenomen fast hela europa funkar likadant.

 
cicci

cicci

17 januari 2011 11:53

tjenixen...nu har du hittat något att skriva om som man inte så ofta tänker på :) Granska mig själv o kom fram till .. vilken IDIOT man är ... De jag gjort sista tiden har då INTE varit för att man är egoist ..(önskar jag kunde vara lite mer ego ibland) Då kanske man skulle slippa en del skit :D haha... tack för en super blogg som inte bara ger bra läsning utan lite insikt med sig själv. :)

http://www.qdela.bloggat.me

Johan

17 januari 2011 12:03

Tack Cicci.
Man kanske skulle njuta mer av sina egohandlingar istället för att ha dåligt samvete. Vafan, varför inte bara få skita i allt medvetet och va äckligt mycket ego ibland.:-)

 
http://callesmat.bloggplatsen.se

http://callesmat.bloggplatsen.se

17 januari 2011 20:45

jag håller HELT med om diutt resonemang att väcka folks tankar genom typ "provocerande kommentarer". För vad är det så viktigt att hålla med varandra egentligen, däremot tar många människor avvikande åsikter nästan personligt. Jag med, det e en vana. Men människor jag inte känner spelar faktiskt inte jättestor roll om de är sossar eller nassar eller sooliggare. Med det menar jag att inget förändras av att jag stör mej på det. Men ibland är det bra att inte veta vad folk tycker för det finns så mycket jävligheter att få ångest för då. Ignorence is bliss....se även svaret på ditt medelande.

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
Kocksnöret

Kocksnöret

17 januari 2011 21:03

...för mej är det inte ens särskilt relevant att veta huruvida man gör saker av "godhet" eller "själviskhet" (om det är en motsättning). Det finns lika mycket forskning som säger att människan e altruistisk som självisk. Jag säger som Michail Bakunin (tror jag) - människan är kapabel både till de mest vidriga saker å de mest goidhjärtade handlingar.

Jag lägger inte för mycket psykisk energi på den debatten, precis som jag tex inte bryr mej om vem som är homo eller inte. Det har inte ett skit med mitt liv att göra. slöseri med tid.

"Vetenskapen vet nästan ingenting om stora organismer. Vi vet vilka system som BERÖRS av olika funktioner i kroppen å hjärnan men inte varför. Är varelsen större än en myra börjar gissningarna.
Kanske är inte våran hjärna gjord för att förstå såna saker. Är man bra på nåt måste man vara dålig på nåt annat...Är man en bra tyngdlyftare är man en usel fjäril!!!
Hjärnan må klara sådant som matematiska uträkningar och diverse abstrakta tankeförlopp- men vi kanske aldrig kan förstå det vi VERKLIGEN är intresserade av...varför. "

-Jag parafraserar parafraser utav lingvisten Noam Chomsky (Ur Förstå makten)

Men även om Vi möjligt inte kommer förstå allt i universum så betyder det inte att det inte finns andlening till allt, orsak å verkan osv- (magi å religion är för fantasilösa tycker jag) - och är det så jävla viktigt att veta detta då ??? :) . Jag bara babblar i största allmänhet, gillar att skriva.-.-

jag propagerar inte, du måste inte (självklart) hålla med "min" politik)

Kram kram Calle

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
Amina

Amina

17 januari 2011 23:36

Fortfarande lika intressant blogg:) Det är bra att du håller igång :) //Annie

http://miss4m4s0.bloggplatsen.se

Johan

18 januari 2011 09:53

Tack Amina, välkommen hit även i fortsöttningen..

 
Ingen bild

Marie Johansson

19 januari 2011 13:15

Jag vet inte om du bara får positiv kritik, eller om de är så att du bara visar de positiva???
För till skillnad från dom flesta andra tycker jag det är ganska tråkig och enformig läsning här.
Och oftast gömmer du dej bakom "detta är nödvändigtvis inte min åsikt", fegt tycker jag!
Varför skriva om sånt andra kan tänkas ha för åsikter och tankesätt, istället för att för en gångs skull tala om vart du själv står..
Du skriver oxå att du gärna provoserar...men hur provoserande är de att säga " vissa tycker så här"??
Istället för att va lite personlig och visa prov på egna synpunkter och tankebanor.
Dina inlägg är alltid dom samma bara ämnena varierar en aning, och efter två lästa rader vet man exakt vart de bär hän.. Hur intressant är det...egentligen???
Nej, se till och bli lite provoserande, rolig och intressant som du tydligen vill vara, fast på riktigt.. tyvärr lyckas man inte med det om man inte vågar vara personlig eller åtminstone låta folk tro att man är det!

Johan

19 januari 2011 14:56

Jag godkänner i stort alla kommentarer utom de där jag blir inbjuden att läsa ett inlägg eller som är helt irelevanta. "detta är nödvändigtvis inte min åsikt" skriver jag därför att det inte alltid är min åsikt och för att jag blivit påhoppad flera gånger för att tycka något jag inte tycker, alla läser inte texten lika bra som du, fegt vet jag inte om det är då. Jag har klara åsikter om mycket.
Efter ett antal kommentarer kan man ju ha skaffat sig en åsikt när man hört hur andra ser på det, men i vissa inägg har jag klara åsikter. Tex. artiklarna om vargjakt, gayvänligt, fantastiska idrottare, viktoria milan(otrohetsförmedling) etc.
Provokationen sitter väl i frågeställningen, att vilja ha en dialog om ett ämne som jag inte sett nån blogga om här.
Men visst kan du ha en poäng i att man ska vara mer personlig. Tack för dina åsikter. Har du en blogg läser jag den gärna. Skicka hit den bara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards