Direktlänk till inlägg 27 december 2010

Köphysteri

Av Johan - 27 december 2010 11:00

Så var årets stora konsumtionsperiod i full gång. I december uppnås den i särklass högsta siffran för handeln i sverige, och det är väl bra för handel och producenter som ofta inte skulle klara verksamheterna utan denna extra rusch i slutet av året.


Men kan det inte finnas ett osunt beteende i att, som jag ser det, bara överkonsumera.? Att bara köpa, köpa, köpa tills man faller ihop på julaftonskvällen av shoppingutmattning. Att helt tappa begreppet över pengars värde, dess makt och användningsområde för bästa resultat. Finns det ingen gräns för vad som är sunt och rimligt.? Men det är klart, man måste ju överträffa förra årets köphysteri, för utan en stegring så bleknar årets inköp av julklappar och det får ju inte ske.


Men blir vi verkligen lyckligare av detta beteendet eller är det bara ett krav som måste uppfyllas för att inte verka annorlunda eller i värsta fall fattig. När blev det en skyldighet att köpa mängder med julklappar till redan bortskämda, söndercurlade barn. Det skulle vara intressant att veta om någon hoppade över julklapparna i år med motiveringen "du har inte varit tillräckligt snäll och hjälpsam i år" tror inte det existerar. Jag har hört folk säga, och läst på bloggar att "jag vet inte vad jag ska köpa till mina barn, ge mig tips" i det läget kan jag känna att presenter är överflödiga, en present ska väl komma från hjärtat och ha en mening och inte vara ett krav. Dessa ungar verkar ju dessutom redan ha allt.

  

Jag såg på tv idag att vissa kommuner ger extra bidrag till fattiga familjer för att de ska kunna köpa julklappar.!!! Som sagt, NÄR blev det en rättighet att få julklappar.? Visst, jag kan förstå att man vill ge sina prinsar och prinsessor fina saker men hur nyttigt är det att få 10-15 fina presentrer.? Vad lär vi barnen.? Har själv sett en 9-åring gråta för att han fick för lite julklappar när han satt i ett berg på säkert 25 paket.


Tack för mig....hey

 
 
T

T

27 december 2010 14:10

Det har gått för långt och värre kommer det att bli, för hur komma dessa barnen bli när dom växer upp?

Sen finns det ju föräldrar som köper till höger och vänster bara för att deras barn ska få från höger och vänster. Ska man köpa så ska man göra det för att man vill, av kärlek och inte för att "bräda" grannen i flest julklappar.

/T

/T

http://tblogg.bloggagratis.se

 
cicci

cicci

28 december 2010 23:15

Vet inte om du såg mitt inlägg :hej tomtegubbar fryser om baken haha men där tog jag med upp detta men då kanske inte på samma vis .. vill bara säga det att man vill ge sina nära o kära sååååå mycket o inge fel i det men vår dotter fick 2 julklappar , en från mig o en från sin far. tycker de räcker , varför överdriva saken? :)
Bra inlägg som alltid :)

http://www.qdela.se

Johan

29 december 2010 08:06

:-)

 
cicci

cicci

30 december 2010 15:28

Läs gärna mitt inlägg - rykten va gör man... skulle vilja höra din syn på saken. :)

http://www.qdela.se

 
Tessan

Tessan

30 december 2010 16:53

Det jag kan säga om bidraget från kommuner.. Tror det är otroligt olika från kommun till kommun, dvs vilken summa bidraget har. Här i Umeå läste jag att julklappsbidraget är 200kr för ett barn (men det varierar ganska mkt tror jag beroende på vem som handlägger det på Socialtjänsten). Självklart är det bra när folk har möjlighet att få ekonomisk hjälp när det behövs, men som du skrev, det ska inte gå till överdrift. Som att inte bli nöjd för det lilla man får är så bortskämt och helt felaktigt. Själv lär jag min son som fyllde 3år igår att alltid säga tack ovasätt vad han får, om han blir glad eller inte. Nu har jag uppfostrat honom på ett bra sätt (hittills iaf), så han blir glad och uppskattar det han får...även om det är "tråkiga" saker för en 3 åring. Menar han fick några få leksaker, skidor och allt annat va kläder och med tanke på att det både är julklappar o presenter så är det inte mkt, självklart mer än vad han fick förra året då han fick betydligt mindre saker.

Bra inlägg, som alltid.

GOTT NYTT ÅR!!

Kram,
Tessan

http://mittlivmedfoto.bloggagratis.se

 
Ingen bild

EW

31 december 2010 16:03

Har alltid fått julklappar men är knappast "bortskämd" och har sedan 17-18 års ålder haft god hand om ekonomin.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Skapa flashcards