Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Johan - 1 augusti 2010 10:49

  

Varför skaffar man facebook.? Tanken var säkert att kunna hålla kontakt med sina vänner som bor långt bort, att kunna ha en egen hemsida utan att kunna något om att knacka koder, kunna nåt om html eller vara datahacker, du kanske gick med för att alla andra gör det. En god tanke och många har just facebook som en plats för att uppdatera sitt liv så alla vänner runt om i världen kan hänga med. Andra använder facebook som opinionsbildare och startar mer eller mindre seriösa grupper till höger och vänster. Till och med stora företag och toppolitiker har insett möjligheten att sprida information genom facebook. Kanon, det låter ju perfekt. Och med 500 milj användare så är det klart att studenten Mark Zuckerberg förstod mäniskors behov av att exponera sig när han 4 februari 2004 startade facebook.

 Mark Zuckerberg, facebooks grundare


Men hur har det blivit, hur använder folk facebook egentligen.? Jag har märkt att de flesta försöker samla på sig så många vänner det bara går, skitsamma om jag känner dem eller bara är ytligt bekant resoneras det tydligen, för inte kan man väl känna 500 personer som man anser att facebook är en bra kanal att ha kontakt på istället för att träffas och umgås. Och vad är det egentligen för information man anser att dessa människor ska behöva.? Ofta ser man rätt meningslösa statusuppdateringar som ”kaffedax, ska sova, städar nu, trött” Varför skriver man så.? Är det verkligen sånt man tycker att ens vänner på andra sidan Sverige ska behöva läsa.? Men tydligen är det så, för ofta kan man läsa en rad kommentarer till dessa inlägg. Det kanske är så att facebook skapar ett beroende, man skriver i stort sett vad som helst och addar vem som helst för att få bekräftelse...se mig, se mig. Och för läsaren skapas ett beroende att ha koll, att uppdatera sig om allt möjligt viktigt och oviktigt. Nu låter jag kanske som en kritisk gnällspik men detta är bara lite funderingar jag får när jag surfar runt på FB. För jag har också facebook, såklart, alla har ju. Och jag är inte bättre eller sämre än andra, det är lätt att dras med, särskilt när man är mellan två jobb och har gott om tid. Trots att jag gick med bara för att ha lite koll på vad ungarna gör på nätet. Jag hade till och med bestämt mig för att bara adda vänner utanför min bostadsort, som jag inte umgicks med ofta. Men jag ska erkänna att det är lätt att svara ja på vänförfrågningarna från alla håll. Och som sagt, det är lätt att bli beroende så nu måste jag logga in och kolla senaste statusen hos mina vänner.

Tack och hey..  

Ovido - Quiz & Flashcards