Direktlänk till inlägg 23 augusti 2010

Det var bättre för....eller.?

Av Johan - 23 augusti 2010 10:51

  



Var det bättre förr.? Först behöver vi komma fram till när förr var. Var det på medeltiden, 1500-talet eller när man var barn.? De flesta skulle nog säga att det var när man var ung så för att läsare i alla åldrar ska kunna ha en åsikt håller vi oss till det. Frågan är omformulerad, var det bättre när du var ung.?


Ja, en del hävdar ju det. Hur ofta hör man inte folk säga just så, det var bättre förr, med en viss pessimistisk uppsyn och uppgivenhet i rösten. Och kanske är det så. Eller är det så att man tar till det försvaret när man inte känner sig komfortabel en viss situation eller har det allmänt jävligt i tillvaron.? Dessa människor kanske verkligen känner att de hade det bättre förr. Det beror kanske på vår genetiska överlevnadsinstinkt. Man minns helt enkelt inte det svåra och trista. Det man har lättast att förtränga, medvetet eller omedvetet är ju traumatiska upplevelser. Och vad blir kvar att minnas då.? jo, det positiva.


   

Sedan finns det ju givetvis många som tycker att de har det mycket bättre nu än förr, och det stämmer ju också, så båda synsätten har ju rätt. Det jag menar är ju att vissa enskilda individer kanske mådde bättre förr och såg det minimalistiska som ett idealsammhälle utan köphets och hjärtinfarkter. Men att mänskligheten definitivt har det bättre nu råder det inget tvivel om, i alla fall i västvärlden. Vi lever längre, är friskare och har mycket större möjligheter i alla situationer. Det mesta har förenklats i hemmen och de tunga och miljöfarliga arbetsplatserna fösvinner mer och mer, valmöjligheten att leva sunt och frisk har öppnats. Sedan kan det ha uppstått nya problem och sjukdomar. Tex hävdas det att folk är mer stressade idag och att man inte har tid för varandra. Skitsnack anser jag. Däremot finns en annan stress idag och vi oroar oss för helt andra saker idag och ordet "utbrändhet" har alla kommit i kontakt med. Vad det gäller det sociala så har vi aldrig haft så mycket kontakt med nära och kära som idag. Vi umgås mycket mer och reser till varandra oftare nu än förr.


Ja, detta ämnet skulle kunna få en egen blogg för det är svårt att samanfatta ämnet så här i korthet. Man måste se det ur många olika perspektiv och ställa sig frågor utifrån detta. Men du som läser det här, vad tycker du.? Det skulle vara intresant att höra din åsikt. Var det verkligen bättre när du var ung.?

Tack för mig..hey

 
 
Ingen bild

Annanas

23 augusti 2010 13:44

Jag tror och tänker så här: Personligen har jag alltid sagt och i viss mån känt att det skulle vara betydligt enklare att vara jag om jag hade föds ett eller ett par dencenier tidigare dvs 50-60-talet vilket hade inneburit att jag var tonåring på 60-70 talet.Väldigt mycket musik jag lyssnar på är från 70-talet,känns som att folk tog ställning till viktigare saker än vad som många tycker är viktigt i dagens galna materialistiska samhälle.
Du skriver att man umgås mer med nära och kära vilket jag inte alls tror på,inte på riktigt iaf.. Visst folk,smsar,facebookar,bloggar och är ständigt uppkopplade, men jag skulle vilja påstå att det är för de mesta väldigt ytliga kontakter. Tycker jag får bekräftat dagligen att människan är oerhört egoistisk och självupptagen idag. De är inte på något vis självklart att man ska hjälpa andra och bry sig om. Tycker att samhället är så ego centrerat och de finns väldigt lite av empati och förståelse runtomkring oss, vilket ibland gör mej livrädd.
Så jag tror absolut att JAG hade haft de bättre förr med tanke på vad jag prioriterar och värdesätter i mitt liv..å andra sidan är jag väldigt väl medveten om att de är lätt att romantisera en tid jag aldrig själv upplevt.Till slut vill säga tack å lov för att människan som regel minns de goda och inte allt elände som man fylls med under resans gång. Hur skulle världen se ut då?

Johan

23 augusti 2010 22:05

Tack för dina tankar, intressant. Men att man umgås mer idag men nära och kära är ren fakta från statistik byggd på undersökningar. Det är lättare att åka 20 mil över dagen idag och träffas, billigare att ringa "rikssamtal" etc. Det gjorde man inte förr, men även jag tvivlar på detta ibland.

 
Ingen bild

Camilla Ovesdotter

23 augusti 2010 22:19

Klart det var bättre förr, då umgicks ju vi mycket mer;) och det var ju superkul. Fast det är klart att jag skulle inte vilja vara tonåring igen, då trodde man ju att hela livet cirklade kring en själv och ens vänner.
Tror inte att det inte finns något enkelt/rätt svar utan man får leva i nuet och se positivt på det man har.

Johan

23 augusti 2010 23:03

Haha, ja visst hade vi kul. Visst ska man leva i nuet, det är ett bra sätt att optimera sitt liv.

 
Jessie

Jessie

24 augusti 2010 23:26

Det beror helt på saker och ting. Förr fanns det mer jobb och mindre våld, nu finns det så mycket teknik att barn utsetts för sådant de inte bör, tex porr på nätet!

Men om man skulle ta lite av det som var bra förr och av det som är bra nu så skulle det vara helt perfekt tror jag=)

http://itsjessie.bloggagratis.se

Johan

25 augusti 2010 09:28

Ja, det är sant. Frågan är då varför vi inte lever i en mix av allt det bra från förr och nu.??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards