Direktlänk till inlägg 15 augusti 2010

Vargmördare.!

Av Johan - 15 augusti 2010 16:02

     

En liten reflektion så här i efterhand ang. denna vansinniga idé att i vintras tillåta vargjakt. Det finns nämligen en kvot om 28 vargar som tillåts skjutas i detta landet, rätta mig om jag har fel men någonstans där ligger siffran. Vad hände i vintras.? Jo 39 vargar skjuts.! Detta återkommer jag till, det är nämligen del II i trappan som bara går högre och högre av inre irritation. Åter till den ursprungliga idiotin att mörda vargar. Dessa djur som det satsats mängder av pengar, tid, forskning och insatser för att räddas, och i en förlängning ska bli en stabil population i ett land som alltid haft varg i skog och mark. I många års tid har det talats om hur synd det är om den svenska ulven. Vid ett tillfälle under 80-talet fanns här bara 3.! Vargar. Det var inte ens säkert att det va så många då denna lilla flock mestadels vandrade över gränsen till Norge. När det äntligen etablerats ett bestånd som inte är inavlat, detta mkt tack vare invandrande djur från främst Ryssland.



Ja vad gör man då.? Man tänker att nu ska det minsann skjutas varg igen. Helt sanslöst med tanke på den sköra stam som idag finns. Att sedan höra dumma förklaringar som att "de tar renen" eller "vi vill inte ha dem i tätorten" kan få den mest hårdmagade att kräkas av åsynen av denna dubbelmoral. Att det endast 5 mil norr om Stockholm finns en vargfamilj utan att nån klagar är positivt och bevisat att vi kan leva sida vid sida med vargen. Att man sedan inte ha koll på kompetensen hos jägaren utan låter vilken Åsa-Nisse som helst gå bärsärk i skog och mark med en jaktlicens som moralisk sköld. Att vara så skjutkåt att man inte klarar att sätta sina dödande skott är en katastrof, inte minst för jägarnas egen trovärdighet. Det jag åsyftar är givetvis det att av dessa 28 vargar i kvoten så skadesköts minst 5 av dessa, troligen ytterligare 2 stycken. Det kan låta som en bagatell att "bara" 5 av dessa oskyldiga djur fick lida oerhört både fysiskt och psykiskt innan en plågsam, ofrånkomlig död väntade. Men räkna hur stor procent som blev skadeskjutna.! Det går nog inte att föreställa sig den stress och lidande man utsätter djuren för. Varför höjer man bössan och skjuter om man inte vet att man klarar att göra lidandet kort för offret.? Tänk er om samma procent av älgarna skadesköts varje år. Jag förstår att en viss skyddsjakt måste finnas och att vissa bestånd måste hållas i schack men jag anser att detta är ett rent nöjesmördande utförd av inkompetenta skrytskyttar, subventionerad av jaktförbund.

Vad tycker du.?



 
 
Ingen bild

Karlström

15 augusti 2010 18:28

Håller med dej fullständigt Johan. Visst kan jag förstå att man måste hålla koll på vargstammen, Men att inte ha koll på den lilla kvot som var utdelat är under all kretik. Sedan försår jag inte på folk som gnäller ang att dessa vargar som finns i landet river några renar eller får? har hört att detta får dom ändå skadestånd för. Sen kanske den inte är bra att dom dödar alltför många renar eller får som dom sedan inte äter upp? Vargen är ju ett rovdjur & lär så för bli, Men om man nu måste hålla koll på alla farliga rovdjur så börja med att hålla koll på människan? det vill jag påstå är det farligaste rovdjuret.

Johan

15 augusti 2010 21:32

Klart att vargen river ett och annat djur men det gör björnen också, för att inte tala om havsörnen som lever i fjällvärlden, den tar fler renkalvar och tamdjur än vargen gör. Men inte fan skjuter de örnar...

 
Ingen bild

Johan B-son

16 augusti 2010 12:03

Helt sant!
Tamdjursskötare får ju ersättning för rivna djur.
Att hävda att vargen skulle vara farlig för lilla Kalle uppe i norrland, och sedan inte tänka på lilla Lisa i stockholm som går över hårt trafikerade vägar på väg till skolan varje dag funkar liksom inte för mig.

Varg, Björn och Vildsvin är jättefarliga!
Men bilkörning, rökning, alkoholmissbruk har aldrig skadat nån....

Johan

16 augusti 2010 12:27

Visst är det så. Renskötarna driver ju dessutom ut sina djur på vägarna för att få ersättning för krockade djur. Vargen är väl som med flyktingförläggningar, bra, men inte i den egna kommunen. Den vargfamilj som lever strax norr om Stockholm river också lite tamdjur(får) men det tyckte ägaren va försumbart, sån är vargen konstaterade han.

 
Lollo

Lollo

16 augusti 2010 14:28

Stackars vagar !! Finns inte finare djur !!!
Det är heemskt !

http://louiseberghh.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Nathalie

16 augusti 2010 16:57

Efter att ha blivit av med 1 hund och 9 får förra året inser jag problemet, lätt att ha en åsikt när man inte är berörd undra om den varit det samma efter att ni hittat eran hund halft uppäten eller tackor som går med låren och juvrerna hängandes ner på marken. Där pratar vi lust mördare...
Nej jag är inte jägare... Och nej jag har inte fåren ute i skogen utan intill huset där jag bor.

Johan

16 augusti 2010 22:22

Det finns alltid personliga bakslag eller förluster i olika situationer men det rättfärdigar inte sättet att mörda varg på. Som jag skrev finns det ett behov av skyddsjakt. Att jämföra vargens jaktinstinkt med mäniskans tänker jag inte ens kommentera.

 
hannah

hannah

20 augusti 2010 16:21

hej, vilken fin blogg !:)

http://hhhaannahh.bloggplatsen.se

Johan

20 augusti 2010 17:29

Tack Hannah...

 
Jessie

Jessie

20 augusti 2010 17:37

Tycker inte att man ska döda vargar, de är så otroligt vackra djur och de gör mindre skada än björnar, de om något är ett djur jag INTE vill möta i skogen, för de skulle vara LIIIITE svårt att försvara sig mot.

http://itsjessie.bloggagratis.se

Johan

20 augusti 2010 20:06

Jag tycker inte heller människan ska sätta sig över andra arter och mörda bara för att de är obekväma för en liten grupp. Vi ska lära oss leva sida vid sida. Som vargfamiljen jag skrev om norr om Stockholm.

 
Annica

Annica

4 september 2010 12:26

Jättefin blogg och intressanta inlägg =)
Här kommer jag att tita in igen !
Mvh Annica

http://djurenpalandet.bloggagratis.se

Johan

5 september 2010 17:58

Aaah...tack, kul att du hittade hit.

 
Ingen bild

vargmördare

2 december 2010 12:13

okej.. var fick du faktan om dom där 39 vargarna som ble skjutna? så att stärka vargstammen är samma sak som att mörda?
"Att det endast 5 mil norr om Stockholm finns en vargfamilj utan att nån klagar är positivt och bevisat att vi kan leva sida vid sida med vargen" det kan du ju drömma om... sidan om och om vargen kommer in på normalmstorg och "river" era små gulliga tamdjur. då kommer troligen försvaret in och spränger allt, bara för att nämna.... Och "Jessie" du som är i skogen och möter vargar hela tiden vet ju att de är ofarliga och du kan ju såklart försvara dig mot en.. 75 kilos varg med 500 kg's tryck i käkarna är lätt att ta, om inte nämna björnen den stora och farliga asätaren som tillbringar större delen av sitt liv med att äta blåbär. och ni naturälskarfjollor som tror att ni vet bättre än oss som faktist bor på landsbygden, med era veka argument om att vargen är så söt! MVH "vargmördare"

Johan

2 december 2010 13:24

Hej på dig..vad du nu heter.
Om du läst ordentligt så skrev jag att kvoten är 28 vargar men 11 st ytterligare sköts på djurpark i Skåne, alltså 39st.

Att det finns vargar 5 mil norr om Stockholm stämmer. Såg ett nyhetsinslag om en vargfamilj i Roslagen som rivit tamdjur men ägaren tyckte inte det va så farligt.

"att stärka vargstammen är samma sak som att mörda?" Vad menar du här.???
Resten av din kommentar känns osamanhängande. Och du, jag bor inte i Stockholm utan på landsorten, precis där vargen finns. Det sågs varg här för inte länge sedan intill vårt villaområde så jag vet vad det innebär.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards