Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Därför är jag vegetarian.

Av Johan - 16 september 2010 22:51

En av de största anledningarna till varför jag är vegetarian, förutom att jag anser att det är miljöförstörande, resursslöseri och omges av hyckleri och dubbelmoral att föda upp och äta djur. Dessutom tycker jag det är rätt snuskigt att äta nåt som innehåller kroppsvätskor, muskler, senor och som innehåller massa bakterier och ett ständigt fuskande med datummärkning och som måste upphettas för att vara tjänligt som föda. Men den främsta anledningen till mitt ställningstagande är djurhållningen, transport och slaktmetoder för djuren. Ingen kan på allvar påstå att det fungerar bra, däremot inbillar ni er det för att döva samvetet. Sverige är ju sååå bra...yeah right.!


  

Nu kommer det säkert nån kommentar som "vi har djur och de har det bra" men jag klandrar er inte, heller inte de som håller på med jakt. Jag har visst förståelse för skyddsjakt etc. Men jag kommer aldrig acceptera att man behandlar djur illa och som en själlös produkt i en fabrik.


  


Skulle det sitta en klisterlapp på alla köttpaket som visade hur djuret haft det skulle inte många äta kött.  Och det tragiska är att ALLA partier tycker det är helt okey med tex halalslakt i Sverige, bara man bedövar halsen på djuret. Jag ville inte lägga upp filmen här, detta är så vidrigt, men kolla gärna länken om du vågar. Klicka på filmen med Reinfeldt.

 http://www.youtube.com/results?search_query=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DfYXh1-aQuHE&aq=f 

 

Halalslaken är en islamsk ritualslakt och går ut på att man skär av slaktdjurets hals, då skärs bla. halsens blodkärl av och djuret, som är vid liv dör av blodförlust. Ryggkotorna skadas inte. Denna procedur sker genom att djuret hålls fast i en maskin samtidigt som halsen skärs av, sedan lämnas djuret att förblöda.

 

Paragraf 14 i djurskyddslagen lyder: " husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtagas innan djuret är dött"

 Detta är inget unikt, djurplågeri och dålig djurhållning sker varje dag, djur plågas i många situationer i Sverige..Varför.? När vi inte ens behöver äta kött. Idag finns kunskapen och allternativen. Jag dömmer dig inte, alla har vi valt hur vi ska leva. Även jag, Jag har varit vegetarian i 15 år.

/Sharp

 
 
cicci

cicci

17 september 2010 12:35

Hejsan :) man får se det som en ära att bli länkad av dig :D ... Grymt inlägg!! Själv så är man kött ätare men tänker jag på hur en del av djuren blir behandlade så då får man allt ångest! Halalslakt... DE BORDE STOPPAS!!! Ska fatiskt erkänna att jag har slaktat själv på den gård jag levde o jobbade ett tag på men jag använde mig av slaktmask vilket jag tycker är humanare! Eller om man kan säga att något sätt att slakta på är det?!

http://www.qdela.se

Johan

17 september 2010 13:09

Som jag skrev, jag dömmer ingen som äter kött, man väljer själv. Däremot blir jag ofta ifrågasatt. Halalslakt är nåt ALLA partier utom SD vill ha. Där faller trovärdigheten på skitsnacket om att ha en bättre djurhållning. Inte skulle väl nån vilja avliva sin hund eller katt på det sättet.?

 
Ingen bild

ttessa.bloggplatsen.se

17 september 2010 14:23

Håller helt med dig, känner dock att jag själv har lite dubbelmoral som äter kött. Har försökt flera ggr att bli vegeterian, men klarar det helt enkelt inte -.-

 
Ingen bild

Ellinor

17 september 2010 16:34

Hejsan. Jag läste vad du skrev. Jag har också varit vegetarian. Men jag tycker inte om att den maten ska vara så jätte dyr. Det tycker jag är väldigt orättvist. Men får jag fråga en sak?? Jag läste inte hela men. Hur länge har du varit det???

Johan

18 september 2010 10:32

Varit vegetarian ca 15 år. Skulle fler vara det sjunker priserna på vagetarisk färdigmat också. Men man kan jui laga egen mat, då blir det billigare.
/Sharp

 
:)

:)

17 september 2010 18:12

När man avlivar exempel en gris så skjuter man den först i huvudet med en bultpistol, sen skär man ett snitt i halsen. Det gör man för att OM man skulle råkat sätta pistolen fel så ska den dö av blodförlust. Det är inte som att djuret förstår att den ska dö, den tänker inte på om det kommer göra ont, det bara händer. Det är över innan det börjat om det görs på rätt sätt och i sverige sköts det snyggt. Finns säkert undantag men det gör det med allt. Och nej vem skulle vilja avliva sitt husdjur man har starka band med på det viset? Men ett djur som föds upp för slakt har man inga band med. Och om alla i sverige och i hela världen skulle sluta äta kött för att vissa personer tycker att det är fel så skulle det spåra ur på något sätt iaf. Det skulle bli överflöd av djur överallt. Då skulle man bli tvungen att bli av med dom på något sätt i alla fall. då kan man lika gärna ta reda på köttet.

http://www.ellinajjohansson.bloggplatsen.se

Johan

18 september 2010 10:30

Skulle man inte äta kött skulle industriella produkionen av kött upphöra. Förstår inte varför det skulle spåra ur om man inte åt kött.??? Det finns miljarder människor som inte äter kött i världen av oika anledningar, religiösa tex. se bara på Indien. Det jag vill frå fram i inlägget är att det är fel i alla lägen att inte visa respekt och håla på med djurmisshandel. Men som sagt, jag dömmer inte köttätare.
/Sharp

 
Alexandra

Alexandra

17 september 2010 19:38

Så vitt jag vet så säljs bara halalkött i vissa speciella affärer. De flesta djur avlivas med slaktmask eller bultpistol. Vet inte hur det är med alla och överallt dock. Jag äter kött men visst har jag funderat på det flera gånger.

http://tasspuls.bloggplatsen.se

 
elina

elina

18 september 2010 17:38

Tror bara idioter stödjer djurmisshandel, men sen om alla skulle sluta äta kött så skulle ju inte direkt djuren sluta föröka sig, eller hur? Äru med? Vad skulle vi då göra med djuren när det blir överflöd med dom? Släppa ut dom i skogen eller något bara för att vi inte ska döda dom för att idioter tar klipp ifrån exempel usa där det är grotesk slakt och säger att det är i sverige? Vi har något som heter djurrättsbestämmelser och tro vad ni vill men slakt i sverige går till på ett bra sätt. Djur kopplar inte som vi människor att dom ska dö, dom fattar inte att det gör ont och att dom kommer försvinna. Dom tänker inte in i framtiden.

http://www.ellinajjohansson.bloggplatsen.se

Johan

19 september 2010 10:55

Nu menar jag väl främst industriell uppfödning av djur, slutar man äta kött slutar man ju med uppfödning. Håller inte med om att det funkar bra i Sverige, våra djurrättsbestämmelser är ett skämt. Att djur inte förstår vad som händer är helt rätt men att de inte skulle fatta att det gör ont kan du inte mena allvar med.? Att som intelligent varelse ta sig rätten att inte göra det humanaste är fel. Som jag skrev, jag förstår att det behövs skyddsjakt tex. Jag har inget emot att folk äter kött eller jagar i skog och mark. Jag är emot dålig djurhållning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards