Direktlänk till inlägg 9 september 2010

Individualistens tidsålder

Av Johan - 9 september 2010 11:16

    

Vilken generation tillhör du.? Tillhör du individualistens tidsålder.? Du som är född 1990 och senare kallas för generation Z. Net-generation, du har aldrig upplevt nåt annat än den digitala världen och kommunikationssamhället. Du tillhör också den mest curlade generationen. Tillhör du generation X, de som är födda 1965-75. Och är frukten av 40-talisternas fria sexualitet. Då är du i så fall en del av det samhälle som varit med om en av de största samhällsförändringarna på kort tid, dessutom fick du uppleva det i särklass smaklösaste ungdomsmodet...nämligen 80-talets. Vem minns inte med fasa axelpuffar, pastellfärger och benvärmare, ett unisexmode där det ansågs helt normalt att killar permanentade håret och Joey Tempest var idealet.


Eller är du kanske frukten av folkhemmets tidsålder, och växte upp när folkhemmet blomstrade och tog hand om oss istället för att som nu, då vi lever i individualistens tidsålder, då endast du själv räknas, och för att mildra skulden och för att kunna hävda att du bryr dig, så ger du en slant till röda korset (fast du egentligen tycker att alla ska klara sig själv). Du hävdar hellre din rättighet än skyldighet. Lyckas du är det endast din förtjänst...misslyckas du är det samhällets eller någon annans fel.


Alla är vi präglade av vår uppväxt, med den för tiden ansedda idealet och moralen som fostringsmall. Men när slutar våra ideal att smitta av sig på andra generationer.? Kan det vara så att generationen efter oss försöker lära ut till oss. Och har svårare att ta in vårat beteende efter oss, den som ofta revolterar och skapar det nya och sätter normen och acceptansen för beteendet är de yngsta. Även om de äldre förkasstar det. Eller kanske är det mellangeneration som kompromisslöst sätter riktningen för nästa generation. Alla har vi ju vissa moraliska värderingar med oss från generationen över oss, samtidigt som vi är unika i oss själva och gärna talar om för de yngre hur det ska vara. Kanske en mix och en naturlig utveckling...men som jag skrev i ett tidigare inlägg. Var det bättre förr.? Jo, visst var det så, lite bättre var det nog ändå, moraliskt sett. Eller är jag bara för gammal för denna tidsålder.?

Tack och hey..

 
 
Tina

Tina

10 september 2010 13:16

Jag är född -75 så jag tillhör generation X men gud vilka härliga minnen dina bilder gav mig..Solstollarna, Starlet mm

http://kallstatjejen.bloggplatsen.se

Johan

10 september 2010 14:26

Ja, kanske är det så att den generationen också är den mest nostlgiska, och självständiga. Det var ju den generationen som levde i kölvattnet av 60-talets frigörelse och proggens "alla kan" mentalitet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards