Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Byta jobb eller ej.... (publicerat i februari första gången)

Av Johan - 26 oktober 2010 22:21

  
Detta inlägget är en av de mest lästa och jag kör det igen, så här 8-9 månader senare. En form av "favorit i repris"
Varför ska man byta jobb frågar sig en del. Jag har ju inte blivit uppsagd eller vantrivts, lönen kunde varit bättre iof men den är ok...jag klarar mig ju och jag kan mitt jobb. En del kanske känner en otrygghet i att byta jobb och vara sist anställd och därmed rädd för bli uppsagd.
Men tänk efter. Varför inte vända på frågan.? VARFÖR jobbar jag kvar på mitt arbete.? Utvecklas jag, lär jag mig något, är min arbetsinsatts rätt avlönad egentligen? Jag har utgångspunkten att jag har 24 timmar per dygn att tillgå. Hur vill jag fördela den för att maximera min njutning i livet. Jag säljer ju min dyrbara tid till en arbetsgivare. Dvs. jag säljer i vanliga fall minst 8 timmar per dygn av mitt liv...8 timmar.! Vad är det värt att inte styra sin egen tid i 8 timmar per dygn. Jag kanske inte ens har kul på arbetet, i värsta fall vantrivas.
Jaja, jag vet vad du tänker, man har ju hyran att betala, och alla räkningar, jag har ju husvagnen och lånen...och grabbens moppe..och, och, och. Jag vet det där. Men om man nu ändå "måste" jobba varje dag så ska man väl göra det på en arbetsplats som kan ge en näring, så man växer och utvecklas. Först då tror jag man kan känna äkta stolthet på utfört arbete. Och må bra. Ska jag sälja 8 timmar av mitt liv varje dag ska det vara ekonomiskt fördelaktigt och jag ska må bra.
Jag tror att man bör byta arbetsgivare var 5:e år ungefär. Då utvecklar man inte bara sig själv utan också företagen i Sverige genom sitt nytänkande. Jag har hört så många gånger av kollegor som mumlar "- men jag har 15 års erfarenhet av detta" och tror sig vara oersättliga. Jag kan säga att dessa personer har inte utveklats ett dugg efter sitt första anställningsår och därmed hävdar jag att dessa individer bara har 1 års erfarenhet upprepat 15 gånger vilket är en stor skillnad. Jag ska bara till sist säga att snälla, våga byta jobb, utveckla Sverige och dig själv. Och till sist, va inte rädd för arbetslöshet, se det som arbetsfrihet i stället och hitta en ny inriktning i livet.
Lev och njut..tack för mig...hej.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards