Alla inlägg den 19 oktober 2010

Av Johan - 19 oktober 2010 10:06

  

Är det synd om hemlösa i Sverige.? De flesta skulle nog svara ja på den frågan rent spontant, utan någon djupare analys. Och visst, alla med en gnutta empati och medmännsklighet tycker väl att det är hemskt med hemlösa, sånt ska väl inte ett välfärdssamhälle som Sverige behöva ha. Detta är främst ett storstadsproblem, det finns ca 3000 hemlösa i Sverige. Att de flesta är tunga missbrukare är också en myt, visst de finns men de flesta är det inte.


Men varför är man hemlös då? Det finns givetvis lika många orsaker som hemlösa men man kan rent generellt dela upp dem i olika kategorier. De som kommer i kläm i psykvården, mao de som satt på Beckomberga, Långbro eller något annat mentalsjukhus innan de stängde. Dessa kan man inte klandra. De klarar helt enkelt inte ett vanligt liv med jobb eller att ens sköta ett hem, de är sjuka. Där tycker jag samhället har ett ansvar att se till att mentalsjukhusen återupprättas.


Men för de flesta övriga finns ALLTID ett val. Något provocerande åsikt kan tyckas men jag har följt debatten en lång tid och jag tycker nog man kan se ett mönster i att individen själv är den största orsaken till sitt hemlösa husvagns eller tältliv. Man hamnar inte i den situationen om man inte bränt alla broar och nekat hjälp många gånger om. Jag vägrar hålla med dessa individer som säger att det är lätt att hamna snett och bli hemlös. De säger sig ha förlorat företaget, frun och allt i en handvändning och därför har de bott i en husvagn i en förortsskog i 10 år. Man bor inte så i 10 år om man tar emot hjälpen från socialen etc.. Ändå klagar på att de inte får hjälp. Men INGEN i Sverige vägras hjälp. Men det duger inte åt dem. Jag fattar inte hur man kan sitta framför TV-kameran och klaga på de härbärgen och soppkök som finns och som drivs av frivilliga och med hjälp av bidrag från medmänniskor, nej skäms på er. En annan person tyckte det var förnedrande att ta emot socialbidrag och vägrade alltså ekonomisk hjälp. En 3:e person jag sett vägrade lägenhet för den låg på "fel" ställe. Jag vet inte vad du tycker men i vissa situationer får man svälja den stolthet vissa anser sig ha, frågan är vilken värdighet man besitter när man bor i ett tält i skogen. Är det bättre än att ta hjälp från socialen.???

Tack för mig...hey

Ovido - Quiz & Flashcards