Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Minkmördare

Av Johan - 11 oktober 2010 11:30

  

Med anledning av de fritagningar av minkar senaste tiden måste jag först säga att jag inte stöder olagliga handlingar men förstår välviljan hos djurrättsaktivister. Ni som följt bloggen har nog förstått att jag ogillar den dubbelmoral och det synsätt vi har på djur. Minkfarmar är ett av de värsta av organiserat djurförakt och plågeri man kan syssla med. Många säger att släppa ut minkar från farmarna är inte djurvänligt då de flesta av djuren dör av olika anledningar i vilt tillstånd, och det är sant. Men vitsen med fritagningarna är ju inte alltid att ge just den enskillda individen frihet utan att få farmen att gå i konkurs och på sikt rädda djur i framtiden.


Jag satt och tittade på debatt i förra veckan. Och jag kan inte påstå att pälshandlaren och minkfarmsägaren i programmet framstod som intelligenta. Den djurvännen som talade mest var ung, verbal, på gränsen till politiskt skolad och var mycket påläst. För ovanlighetens skull skulle jag påstå. För visst kan dessa individer framstå som onyanserade och argumentsfattiga för det mesta, även om jag förstår att de handlar efter en övertygelse om att de gör en god gärning.

Pälshandlaren framstod som riktigt korkad och när näringen i hans sak tog slut kom som så många gånger förr i olika debbatter de personliga påhoppen. Jag utbrast i ett spontant jätteskratt när han sa att "det vet man ju att ni tillhör en sekt och är veganer hela bunten" med det menade han att om man inte äter kött blir man dum i huvudet. Sedan ifrågasatte han varför en av paneldeltagarna inte hade nåt hår på huvudet, med undertonen att han va vegan Dvs. nåt skadligt. Jag tror personligen inte herr pälshandlare vet vad en vegan är för något.

     

Jag vet inte vad ni läsare tycker om minkfarmar men är det någon som bryter mot lagen så är det dem. Det står klart och tydligt i djurhållningslagen att man ska främja djurens normala beteende och att djurens behov skall sättas i centrum. Ändå tillåts de fortsätta sin behandling av minkar bara för att det finns en korrumperad, slö och feg tillsynsmyndighet. Jag kan inte förstå hur man kan göra sån skillnad på djur och djur. Tänk om jag hade haft en katt i bur hela dess liv, då hade grannen anmält mig direkt. Det finns lagar om att man inte får lämna sin hund eller katt ensam för länge och bryter man mot det tar de hunden omedelbart. Att människor blir frustrerade och illamående är enligt mig helt förståligt. Den farmade minken och räven har det fördjävligt i jämförelse med andra djur i fångenskap. För vem har hört talas om att aktivister har släppt ut kor, hästar eller akvariefiskar.?

Tack för nu...hey



 
 
Danne

Danne

12 oktober 2010 13:47

Tycker de borde finnas ett gäng andra metoder att jobba för bättre djurhållning och att skydda utsatta djur än att ta död på dom. Idioti som dom håller på just nu. Men i många många år har dom mest velat synas i media och kan ta till i stort sätt vad som helst med skydd av att dom vill rädda oskyldiga djur. Dom är ganska duktiga på att påstå att djur har samma värde som människa osv också och där bör man nog tänka till lite igen.
Vad sen en vegan är och vad de målar upp sig för att vara är ju också olika saker. Att bränna Scanbilar och kalla någon mördare bara för att man äter kött tyder ju inte direkt på hög IQ, men de är ju en annan diskution :)

http://danneking.bloggplatsen.se

Johan

12 oktober 2010 18:55

Att bränna scanbilar är ju inte ett veganbeteende utan ett ligistbeteende. Att påstå att djur ska jämnställas med människor är inte ens jag med på, men jag kommer aldrig att acceptera att man behandlar djur illa för det. Och inte en enda minkfarm följer ju djurhållningslagen. Det är politikernas sak att se till att bra lagar finns och att de följs.

 
Vivi

Vivi

12 oktober 2010 16:09

Mycket bra skrivet!!

http://www.missvivis.se

 
olivia

olivia

12 oktober 2010 16:16

Stackars minkar!

http://olivias.bloggplatsen.se

 
Tessan

Tessan

12 oktober 2010 20:23

Riktigt bra skrivet!

KRAM

http://mittlivmedfoto.bloggagratis.se

Johan

12 oktober 2010 22:07

Tackar...

 
Chanel

Chanel

27 oktober 2010 18:00

bra skrivet!

http://chanelmercedes.bloggplatsen.se

 
Johan

Johan

10 november 2010 17:07

Vad gäller din slutkommentar så vet jag faktiskt en akvariehandlare som blev utsatt för inbrott varpå man valde att stjäla alla hans karpar och sätta dom i den lokala fontänen. Man hade också skrivt veganpower och liknande saker på inredningen i butiken. Till saken hör att alla karpar dog på grund av syrebrist och den mycket fina gesten slutade istället i en oerhört plågsam död för dessa fiskar.

Vad jag vill ha sagt är att förmodligen sker samma sak för dessa minkar. Man dör givetvis inte av syrebrist men av andra saker som överkörningar av bilar, matbrist då dessa djur inte lärt sig jaga som en mink ska eftersom man vuxit upp på en farm med tillgång till mat osv. Visst är det en fin handling och en god tanke men man bör istället ifrågasätta om man gör saken på rätt sätt för oavsett om minken dör under kniven eller plågsam svält så dör den och då tycker jag att det är vettigare att man tar tillvara på den och gör något av den.

Däremot håller jag helt och hållet med om att lagarna måste stärkas till djurens förfogande. Så att om skojjare som faktiskt agerar ute i vårt samhälle inte kan fortsätta med sitt "pengatvätteri". Jag är inte emot farming av djur, jag är emot farming av djur som sker på ett sånt sätt där BARA pengar styr.

http://centrifug.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards