Direktlänk till inlägg 9 november 2010

Mediadrev mot oskyldiga

Av Johan - 9 november 2010 09:07

Appropå skjutningarna i Malmö så har polisen anhållit en man, den sk 38åringen. Och genast börjar radio, tv och tidningar spekulera, vilket är helt naturligt. Men det som är fruktansvärt är att de lägger fram det som om polisen har tagit förövaren, att man har den rätte och därmed är det helt ok att dömma honom i media. Som i så många fall förut så har media bestämt sig för att dömma på förhand och faktiskt lura en och annan icke självständigt tänkande svensk. För visst tror du också att Malmöpolisen har anhållit rätt man. Men tänk efter, man har inte häktat någon ännu, bara anhållit, vilket är en stor skillnad. Ändå så ska 38åringens bakgrund hängas ut, hans gamla rockbands medlemmar ska berätta hur han var, grannar yttrar sig om hur obehagligt det känns, nån säger att "-Det kunde man inte tro om honom".


Men VAKNA.! Tro vadå.?? Han är ju inte dömd och ska inte behandlas så heller. Han är ju BARA anhållen, inte häktad eller dömd. Hur många gånger anhåller och till och med häktar rättsväsendet fel person. Detta sker ideligen. Lasermannen, Palmemordet, Anna Lindh, mängder med pedofil och våldtäktsmål, i alla dessa fall har fel person anhållits i början. Ofta flera oskyldiga. Ändå ska media hänga ut dessa personer och deras liv. De ska gräva i deras förflutna och framställa dem som annorlunda och speciella. Många är de oskyldiga som har fått sina liv förstörda för att de är på förhand dömda. Och skadestånden uteblir ofta helt eller är mycket svåra att få.


Ett fall där media förstörde en mans liv var när han blev anhållen för mordet på sin fru, att först anhålla make/maka är jättevanligt i sådana här fall. Media hade bestämt att han var förövaren och hela den lilla staden spottade åt honom och skrev "mördare" på hans hus. Det visade sig, som så ofta att han var helt oskyldig. Han fick, förutom att bära sorgen efter sin fru även utstå hatet från media och befolkningen. Hörde när han beskrev hur han kände när han blev helt frikänd från all misstanke och kunde gå genom staden och alla han mötte vände bort ansiktena eller gick med böjt huvud av skam.

Vad tycker du.?

Tack för mig......hey.!

 
 
Budda

Budda

10 november 2010 13:14

Hej!
Jag blev litet förvånad att media redan innan anhållan hänger ut namn, bild och hela livshistorien. Jag har arbetat med den utpekade.

Man är inte dömd förrän rätter säger det.
Jag får inte fram allt jag vill ha sagt Johan men jag läser dina inlägg och uppskattar dem. Som jag skrivit tidigare är du så olik de bloggar jag annars följer, jag "behöver" dig, du piggar upp och friskar upp och skriver klokt.

Tack!

http://www.budda.bloggplatsen.se

Johan

10 november 2010 14:07

Tack för det Budda..:-) Kul att du gillar vad jag skriver. Jag skriver ju inte för skrivandets skull och uppdaterar varje dag utan bara när jag får en tanke eller stör mig på nåt.
Angående mediadrevet är det alltid så att de ska dömma innan nåt är klart. Samma sak med att personen i Malmö skulle vara en man, det vet man ju inte än, att personen skulle hata invandrare vet man ju inte heller. Den enda dödade är ju svensk. Skytten kanske skjuter på måfå i ett område med mkt invandrare, då träffas ju sannolikt oxå flest invandrare. Hade det skjutits på måfå i Skanör hade han då automatiskt hatat välbeställda då eftersom det sannolikt hade varit dem som träffats eftersom där bor flest rika.?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan - 15 maj 2011 17:44

En av mina trogna läsare kommenterade "kooooom tillbaaaaaka". Och även jag har tänkt öka frekvensen på bloggandet igen, men har inte haft den motivationen eller rättare sagt inte funnit nåt riktig bra att delge er eftersom jag har lite svårt för att ...

Av Johan - 10 april 2011 22:27

Varför ser alla caddie i US Masters ut som mentalvårdare i sina vita overaller.? Kanske är de inte några caddie utan riktiga vårdare och spelarna är mentalpatienter som bara är ute och motioneras lite. Men varför sända det i tv 12 timmar om dagen i s...

Av Johan - 1 april 2011 08:07

Måste bara förtydliga att nedanstånde inlägg är skrivet med 100% humor. En liten reflektion över att helt plötsligt ha tonåringar i huset. ...

Av Johan - 31 mars 2011 20:06

Ja, jag kan inte låta bli att tänka på den gamla Just D låten "vart tog den söta lilla flickan vägen" när jag ser min dotter genomgå nån sorts metamorfors. Jag hade, för bara nåt år sedan svårt att föreställa mig hur den sötaste, snällaste, goaste li...

Av Johan - 13 mars 2011 10:49

Jaha, så var ytterligare en TV sänd "ring-och-rösta" underhållning avklarad. Nämligen melodifestivalen, och säga vad man vill men visst har Björkman & Co lyckats skicka upp intresset för festivalen med en rakets hastighet de senaste åren. Eller festi...

Ovido - Quiz & Flashcards